Top 6: mroczna klasyka

Leonora Carrington - OlbrzymkaSześć mrocznych utworów muzyki klasycznej: czary, diabeł, śmierć itp. Wpis przeznaczony jest przede wszystkim dla początkujących słuchaczy klasyki, więc będą to raczej znane kawałki.

Camille Saint-Saëns – Danse Macabre (1874) Poemat symfoniczny opisujący Taniec śmierci. Partia ksylofonu imituje dźwięk stukających piszczeli i została potem użyta przez kompozytora w Skamielinach ze słynnego Karnawału zwierząt. Taniec śmierci był bardzo popularnym motywem literackim w średniowieczu, kiedy słowa „Żyjesz jeszcze?” nie były żartem, ale jak najbardziej poważnym pytaniem.

Edvard Grieg – Marsz trolli (1905) Utwór fortepianowy lub orkiestrowy będący muzyczną fantazją na temat komentarzy internetowych. W grocie króla gór tego samego kompozytora byłoby trochę zbyt oczywistym wyborem na listę, więc wybrałem coś trochę mniej słynnego. Ale i tak jest to kawałek dość znany, przede wszystkim za sprawą  genialnej kreskówki Disneya Taniec Szkieletów z 1929 roku.Paul_Fürst,_Der_Doctor_Schnabel_von_Rom

Franz Schubert – Der Erlkönig (1821) Franz Schubert jest uznawany za najlepszego twórcę pieśni z akompaniamentem fortepianu, tu opracowując muzycznie Króla Olch, słynny wiersz J.W. Goethego. Kilku innych kompozytorów próbowało wzmocnić pieśń, rozpisując ją na orkiestrę, w tym Hector Berlioz, którego remix zamieszczam w linku. Tytułowy król to pan mitycznego świata, który odbiera życie dziecku: „Dolata na dworzec… lecz próżna otucha! / Na ręku ojcowskich już dziecię bez ducha”. Pomysł stuprocentowej śmiertelności wśród dziecięcych bohaterów przejęli potem twórcy polskich noweli pozytywistycznych.

Modest Musorgski – Noc na łysej górze (1867) Słynny poemat symfoniczny mający przedstawiać Noc Kupały. Już wstęp mówi „groza, burza, pogaństwo, a najbardziej burza.” Burza zawsze dobrze wychodzi kompozytorom. Najgorzej wychodzi im „słonecznie z niewielkim zachmurzeniem”.

Béla Bartók – Muzyka na smyczki, perkusję i czelestę: III Adagio (1936) Najbardziej współczesny i najtrudniejszy utwór na liście, znany przede wszystkim dzięki filmowi Lśnienie Stanleya Kubricka. Początkowy ksylofon (znowu on) brzmi, jakby coś nam upadło na podłogę i potoczyło się pod łóżko, pod które boimy się wejść. Przez resztę fragmentu Bartók zapodaje swoją słynną „muzykę nocy”, która w wydaniu z tego utworu, mocno przysłużyła się chlubnej misji odstraszania słuchaczy od muzyki dwudziestowiecznej.Gustave Dore Kruk (Poe)

Charles Gounod – Marche funèbre d’une marionnette (1879) Marsz żałobny dla marionetki zdobył sławę po wykorzystaniu go w 1955 roku w serialu Alfred Hitchcock przedstawia. Nie, nie chodzi o marionetkę Brukseli.

Jeśli macie własne propozycje, to piszcie w komentarzach. Planuję wpis „Top 6: Mroczna klasyka vol. 2”, więc pomoc się przyda.

Fotki: Leonora Carrington – Olbrzymka (1947), Paul Fürst – Doktor Dziób z Rzymu (1656), Gustave Doré – ilustracja do „Kruka” E.A. Poe (1883) Tłumaczenie Króla Olszyn: Władysław Syrokomla (1856)

Tagi: , , , , , , , , , , , ,

Odpowiedzi: 11 to “Top 6: mroczna klasyka”

  1. pak4 Says:

    Hm… Musorgskiego i ja bardzo lubię.
    Ale… może tak Strawiński i taniec Kościeja z Ognistego Ptaka?
    Początek VI Mahlera?
    Takie diabelskie Allegro jest w X Szostakowicza.
    Śmierć Zygfryda w Zmierzchu Bogów?
    Oczywiście uwertura z Don Giovanniego ;)

  2. Ymir Says:

    „Wpis przeznaczony jest przede wszystkim dla początkujących słuchaczy klasyki, więc będą to raczej znane kawałki.”

    Od 6 lat słucham klasyki, a znałem tylko „Der Erlkonig”. Nie wiem co o tym sądzić.

    Czary: Ravel – Gaspard de la nuit – II. Le gibet
    Diabeł: Liszt – Scherzo i marsz
    Śmierć: Rachmaninow – Wyspa umarłych; Liszt – Totentanz

  3. Przemysław Says:

    O kurczę, ale się dawno nie odzywaliście, a Pak to już całe lata!
    Kościeja miałem tu wrzucić, ale pomyślałem, że dopiero co była Kołysanka z tego samego utworu na innej liście. Myślałem jeszcze nad czymś ze Święta wiosny, ale nie mogłem się zdecydować na fragment. Ale o uwerturze z Don Giovanniego nie myślałem.

    Co do „znaności” kawałków, to każdy poznaje muzykę własnymi ścieżkami. Gaspard de la nuit mnie teraz zainteresowało – miałem długo jako bonus do koncertu fortepianowego Ravela, a jakoś dotąd nie zwróciłem uwagi. Liszt, coś czuję, będzie musiał być na Vol. 2.

  4. W.W.R. Says:

    Temat rzeka, szczerze mówiąc.

    Pozwolę się nie ograniczać do znanych kawałków:

    Znowu Szostakowicz. Proszę posłuchać od 40 minuty – to jest mistrzostwo mroku w muzyce.

  5. 20_miles_to_highland Says:

    Prokofiew: początek suity 2giej z „Romea i Julii”, ciarki za każdym razem

  6. W.W.R. Says:

    A może jeszcze Schnittke. Muzyka jeszcze mroczniejsza:

  7. Kris Says:

    Ja w sumie jestem wesoły człowiek, więc tych mrocznych kompozytorów nie słucham.

  8. Przemysław Says:

    20 miles, tak się zastanawiam, czy chodzi o początek właściwego Monteki i Kapuleci, czy o te dysonansowe akordy, co go poprzedzają. Do tych akordów trochę nie mam cierpliwości, choć mrok jak się patrzy, czy tam słyszy.
    A Szostakowicz musiał się tu pojawić: w komentarzach, jeśli nie na samej liście. Też się zastanawiałem, czy go nie uwzględnić (a konkretnie 4-tej części I konc. wiolonczelowego), ale zdecydowałem, ze przez kontekst historyczny bardziej mi się kojarzył z realnym zagrożeniem, a nie czarami i innymi pierdołami.

  9. Stelmach Kołodziej Says:

    Polecam Pendereckiego!

  10. "pani muzyk" Says:

    Schubert – „Der Erlkönig”: wspaniałe wykonanie…

  11. Przemysław Says:

    I niezła animacja. To ja wrzucę moją ulubioną wersję. Orkiestrowa, po francusku, z partią chłopczyka śpiewaną przez chłopczyka. Znalazłem kiedyś w archiwum CHARM: http://www.youtube.com/watch?v=TQ60QF6map0

Skomentuj

