Top 6: Nauka i technika

Maria Skłodowska-CurieKiedy byłem, kiedy byłem małym chłopcem, bardzo interesowałem się nauką i techniką. Lata szkolne wyleczyły mnie na jakiś czas z tych ciągotek i w końcu poszedłem na studia, na których analizuje się m.in. rozdarcie  „życie-sztuka”. Od pewnego czasu staram się powrócić do dawnych, słusznych zainteresowań, stąd dzisiejsza lista sześciu piosenek powiązanych jakoś z laboratoriami, warsztatami i równaniami.

Thomas Dolby – She Blinded Me With Science (1982) Właściwie niewiele tu naukowych treści, ale koncepcja „oślepienia nauką” pięknie brzmi. Oślepiła mnie nauką / i oblała mnie z biologii.

Kraftwerk – Radioaktivität/Radioactivity (1975) Nauka i technika należały do ulubionych tematów niemieckich pionierów elektroniki. W Radioaktivität śpiewają, jak co bystrzejsi mogli się już domyślić, o radioaktywności. W anglojęzycznej połowie piosenki słyszymy więc wspaniały rym Radioactivity / discovered by Madame Curie. W niemieckojęzycznej części o naszej noblistce już cisza. Przypadek? Nie sądzę.

OMD – Genetic Engineering (1983) Zespołowi Orchestral Manoeuvres in the Dark nauka i technika również nie były obce – tytuły ich przebojów to m.in. Electricity i Tesla Girls.

Sia – Academia (2008) Związek dwóch osób opisany równaniami matematycznymi oraz innymi naukowymi terminami.Mendelejew układ okresowy 1869

Tom Lehrer – The Elements (1959) Wszystkie pierwiastki ówczesnej wersji układu okresowego Mendelejewa – dowodu, że nawet układanie pasjansa może być inspirujące. Polecam też inną naukowo-techniczną piosenkę komika-muzyka-matematyka Toma Lehrera: Wernher von Braun.

Tesla – Edison’s Medicine (1991) Tematyki naukowej najmniej spodziewałem się w gatunku „hair metal”. Ale zespół Tesla to niewątpliwie hair metal (odpowiednie włosy, skórzane spodnie, podwójny gryf gitary), a treść piosenki niewątpliwie związana jest z nauką. Edison’s Medicine opowiada o konflikcie genialnego Nicoli Tesli z bezwzględnym Thomasem Edisonem.Nicola Tesla

Humanistów zachęcam do ograniczenia rozważań nad przestrzenią w kontekście kulturowym i kupienia sobie raz na jakiś czas Wiedzy i Życia. Wszystkich zaś zachęcam do komentowania i dodawania swoich propozycji na listę.

Układ okresowy i Tesla z Wikipedii

Tagi: , , ,

Odpowiedzi: 4 to “Top 6: Nauka i technika”

  1. Agata Jakuzz Jakubiec Says:

    całe dzieciństwo prenumerowałam Wiedzę i Życie:) cudowne czasy. ze studiów pamiętam raczej rozdarcie „range – or rather scope”. poza tym Tesla rządzi, ale nie mówię o zespole.

  2. Przemysław Says:

    Rozdarcie range/scope mam codziennie.
    Dorzucę jeszcze coś, co nie załapało się na listę: MC Hawking – What We Need More Of Is Science z płyty A Brief History of Rhyme http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=89jt7zJzkNQ#t=52s

  3. Pan B Says:

    Panie autorze proponuję wymianę – moje lata spędzone na polibudzie (tytuł inżyniera jest, a jak) w zamian za Pański czas pożarty przez uniwersytet. Da się jakoś? Szczerze, trudno mi nawet powiedzieć jak bardzo chciałbym cofnąć czas i móc udawać pięknoducha.

  4. Przemysław Says:

    Dziękuję za głos „z drugiej strony”.
    Nie zamienię się, bo wtedy nie poznałbym żony.
    Rym niezamierzony.

Skomentuj

