Top 6: Surowy soul

Jak już wielokrotnie pisałem (bądź miałem napisać, ale zapomniałem), uważam stosunkowo małą popularność soulu w Polsce za ponury efekt skrzywionego światopoglądu PRL-owskich didżejów, którym „dobry, mocny rock” wydawał się jedyną godną uszu słuchaczy muzyką. Jako dodatkowy czynnik mógłbym jeszcze dodać ckliwy soul lat dziewięćdziesiątych, a szczególnie jego polskie wydanie, które tak zachęca do słuchania tego gatunku, jak polskie country do słuchania country. W każdym razie na półkach przeciętnego sklepu muzycznego łatwiej znaleźć dzieła zebrane Ricka Wakemana niż „best of” Steviego Wondera.

Jak też już wcześniej pisałem, czas tę sytuację zmienić, tym razem za pomocą całej serii „Top 6” na temat soulu. Na początek dobry, mocny soul. Chodzi o jego surowe, mniej słodkie wydanie – inne zarówno od większości wypolerowanych produkcji wytwórni Motown, jak i od niefortunnych tworów epoki MTV w stylu Unbreak My Heart i jego przerażającego lechickiego klonu Im więcej ciebie tym mniej.

Otis Redding – Respect (1965) Wprawdzie to Aretha Franklin (bądź jej producent) wpadła na pomysł literowania tytułu, ale moim zdaniem jej wykonanie nie może się równać ze spoconą wersją autora piosenki – Otisa Reddinga. Pewnym zgrzytem jest fatalny rym o honey i money –  ciekawych tekstów szukać należy raczej dopiero w późniejszych mutacjach soulu.

Aretha Franklin – Chain of Fools (1967) Dramatycznie zaśpiewana i świetnie zaaranżowana ballada, będąca jednak plagiatem wydanej chwilę wcześniej gospelowej piosenki Pains of Life. Jak widać, już wtedy wytwórnie muzyczne były bezwzględnymi potworami, w pełni zasługującymi na to, żeby uderzyły w nie empetrójki niczym biblijna plaga.

Eddie Floyd – Knock On Wood (1966) Tytuł oznacza „odpukać”, co podkreśla perkusja po każdym „knock” w refrenie. Piosenka uważana jest za esencję „Stax sound” – czyli mniej wypucowanej alternatywy dla gładkiej ściany dźwięku wytwórni Motown. A sekcja dęta w Knock On Wood to dowód, że nośny riff nie musi być riffem gitarowym.

Marvin Gaye – I Heard It Through the Grapevine (1967) Ale jednak coś Motown się tu znalazło. Jak w poprzedniej piosence, tytuł jest idiomem – oznacza tyle, co „dowiedziałem się pocztą pantoflową”. Podmiot liryczny właśnie w ten sposób dowiaduje się o planowanych przez ukochaną poważnych zmianach życiowych (które nie uwzględniają podmiotu lirycznego). Sytuacja ta zaprezentowana jest w nietypowo dobrych rymach i przy pełnej napięcia muzyce – autorzy utworu to tekściarz/piosenkarz Barret Strong i producent Norman Whitfield, późniejsi twórcy dramatycznych, późnych kawałków The Temptations, w tym Papa Was a Rolling Stone.

James Brown – Papa’s Got a Brand New Bag (1965) Piosenka przełomowa stylistycznie, bo uważana za protoplastę funku (mniej melodii, więcej rytmu). Opowiada o nienajmłodszym panu, który decyduje się wyruszyć na parkiet, by wypróbować nowe tańce i w ogóle ma „nowy styl” („new bag”, kolejny idiom, ten już raczej nie używany, chyba że jako „new bag of tricks”).

Stevie Wonder – Higher Ground (1973) Czas wyjść poza ciasne ramy czasowe 65′ – ’67, bo robi się nudno, a poza tym, później też powstawały porządne kawałki. Protest song Higher Ground pochodzi ze złotego okresu twórczości Steviego Wondera, o którym (okresie, nie Wonderze) wiele osób może nawet nie wiedzieć. Dużo dla utrzymania piosenki w obiegu zrobił zespół Red Hot Chili Peppers, tworząc w 1989 roku jej funk-metalową wersję.

Pochodzenie zdjęcia Otisa Reddinga bliżej nieznane.

Tagi: , , ,

Odpowiedzi: 2 to “Top 6: Surowy soul”

  1. Goose Says:

    Nie mogę się zdecydować, czy u Reddinga ciekawszą postać stanowi saksofonista z zezem rozbieżnym, czy młodzieniec z imponującą fryzurą w 1:44.

  2. Przemysław Says:

    Nie zauważyłem tego saksofonisty, dzięki. Moja fryzura zawsze dąży do formy z 1:44.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s


%d bloggers like this: