6 powodów by słuchać 9-tej

Oto pięć poważnych powodów, dla których należy słuchać IX symfonii Ludwika van Beethovena.

1. Alex z Mechanicznej pomarańczy uwielbiał 9-tą. Alexa należy naśladować we wszystkim.

2. Według legendy, płyta kompaktowa trwała na początku 74 minuty, aby zmieściła się cała IX symfonia Beethovena. Potem zwiększono to do 80 minut, pewnie żeby upchnąć jeszcze jakiś bezsensowny bonus track.

3. Beethoven był głuchy, kiedy to komponował. Można puścić znajomym i zabłysnąć: „Wiecie, że on był głuchy, jak to komponował?”

4. Gustav Klimt, malując poświęcony 9-tej Beethoven Frieze, umieścił na nim m.in. coś w stylu King-Konga. O czymś to świadczy, choć nie wiem, o czym.

5. Znudzeni Odą do radości mogą do niej wstawiać własne słowa, np. O Placówko, iskro blogów, kwiecie internetu mój.

Jeszcze jeden powód, mniej poważny: nawet najmniej znana część (III – Adagio molto e cantabile) wymiata, rządzi i zamiata:

♫ LINK: Nagranie całej symfonii na Internet Archive (1956, dyryguje Otto Klemperer)

Tagi: , , , ,

Odpowiedzi: 8 to “6 powodów by słuchać 9-tej”

  1. Kris Says:

    Przyznam otwarcie, że jak kiedyś wydawało mi się, że Beethoven to zdecydowanie arcymistrz, tak teraz już taki pewny nie jestem. Owszem, symfonie mam, słucham (czasami), zazwyczaj wybrane części, koncerty fortepianowe też i owszem, sonaty, no tak, no tak… ale gdzieś póki co zagubiła mi się tak iskra, co rozpala ogień.

    Dziewiątą z jego symfonii lubię akurat najmniej. Natchnąłeś mnie jednak, by jej posłuchać ponownie, więc… zapakuję sobie ją do autka na rano. Będzie mnie słychać zanim stanę się widoczny :)

  2. W.W.R. Says:

    A według mnie IX symfonia jest zdecydowanie najlepsza z Beethovena. Bez wątpienia inspirowała ona romantyków, choć są też wyjątki, np. Mendelssohn, który uznał podobno, że brzmi jakby została napisana przez pijaka.
    Dopóki nie poznałem jeszcze lepszych, bardziej zaawansowanych symfonii tworzonych przez przyszłych kompozytorów, IX symfonia była moim ulubionym utworem symfonicznym.
    Poza tym najlepiej by było, gdyby znalazło się 9 powodów do słuchania IX symfonii ;) Dlatego zaproponuję kolejny: w reklamie auta (nie pamiętam jakiego) wykorzystano scherzo z IX symfonii i kiedyś przy okazji można tym zabłysnąć.

  3. Ymir Says:

    …albo tym, że w windowsowskiej Przykładowej muzyce również wykorzystano scherzo.

    Jeśli chodzi o mnie, to podzielam Wasze zdanie. Kiedyś robiła na mnie kolosalne wrażenie, byłem pierwszy raz w filharmonii właśnie na niej. Jakiś miesiąc temu odświeżyłem sobie ją i ta dawna moc gdzieś się straciła. Choć dalej uważam, że to wspaniałe dzieło, najlepsze z beethovenowskich symfonii oraz „najbardziej symfoniczne z symfonii”. Aby pokochać klasykę – w sam raz!

  4. Przemysław Says:

    Kris, nie wiem jak wyglądała ta Twoja droga do pracy, ale wyobrażam sobie coś w stylu śmigłowców z „Czasu apokalipsy”.

    Co do ulubionej / nieulubionej, to przyznam się, że najczęściej słucham trzeciej. Ale o trzeciej jest mniej materiału na taką listę.

  5. brzydkieslowonaf Says:

    No, dorzuciłbym z argumentów, że to całkiem niezły utwór jest.

    @ Ymir
    „…albo tym, że w windowsowskiej Przykładowej muzyce również wykorzystano scherzo.”
    I D. Byrne’a:)

  6. Kris Says:

    Hm, symfonie Beethovena nie zagrzały długo miejsca w moim odtwarzaczu. Wszystkiemu winien Masaaki Suzuki i jego Bach Collegium Japan. Ale… powracając do Beethovena – w boxie Bach & Beyond wydanym z okazji 20-sto lecia istnienia BCJ znalazłem kupon do ściągnięcia sobie ze strony http://www.eclassical.com transkrypcji na fortepian ostatniej części Dziewiątej Symfonii. Ależ niesamowite nagranie!!!! Jakby co, służę ;)

  7. Mariusz Says:

    – „Wiecie, że on był głuchy, jak to komponował?”
    – „Przecież słychać”

    mały coming out: nie lubię symfonii Bethovena!
    (uogólniając!)

  8. Przemysław Says:

    Rany, takich wyznań nie było od czasu, kiedy Czajkowski powiedział, że nie lubi Brahmsa.

Skomentuj

