H. M. Górecki

Zmarł Henryk Mikołaj Górecki, autor Symfonii pieśni żałosnych – najbardziej popularnego utworu klasycznego od czasu baletów Chaczaturiana, a może nawet od poematów symfonicznych Gershwina. Zainteresowanych twórczością kompozytora kieruję do artykułu na NPR, gdzie można też posłuchać muzyki. Od siebie dodam tylko tyle, że III symfonia (czyli właśnie pieśni żałosnych) zasłużenie stała się przebojem. Jeśli jeszcze nie znacie, to koniecznie posłuchajcie, bo to niesamowita rzecz – robi wrażenie nawet na ludziach nie słuchających na co dzień klasyki (wiem z własnego doświadczenia sprzed paru lat). Niczego innego, co przypominałoby III symfonię, u Góreckiego raczej nie znajdziemy, ale szukającym podobnych emocji polecam jeszcze Trzy fragmenty w starym stylu i Totus Tuus.

Tagi: , , , , , , , , , ,

komentarze 3 to “H. M. Górecki”

  1. brzydkieslowonaf Says:

    „Niczego innego, co przypominałoby III symfonię, u Góreckiego raczej nie znajdziemy”

    Niestety, w ostatnim etapie twórczości znajdziemy za to dużo patriotyczno-religijno-patetyczno-radiomaryjno-akademickiego nudziarstwa.

  2. krasnal_z_winchelsea Says:

    niestety
    nie stety.

    [. jak się chce coś w góreckim znaleźć, to się znajdzie] – ja znalazłem nie tylko w 3 symfonii (A TO JEDNO Z NIEWIELU DZIEŁ WSPÓŁCZESNYCH O TAKIEJ SILE…piękne) – lecz także w jego pieśniach góralskich. bogactwo dźwięków. zarzut radiomaryjny nie jest chyba trafiony – Górecki był przepojony folklorem (ludyzmem) i całym pogaństwem, czego dowodem były wiszące w jego domu świątki itp. Zaznaczam, że to Górecki mój – przynajmniej ten, którego poznałem
    w muzyce.

  3. krasnal_z_winchelsea Says:

    to co nazwałem pieśniami góralskimi to właśnie (jak sprawdziłem) \
    „Trzy utwory w dawnym stylu”… TO TA 3 symfonia NIE pozwala mi
    się zgodzić na krytykę tego (jak dla mnie) GENIUSZA, przepraszam, pozdrawiam

Skomentuj

