Skarby z archiwum: Dworzak

Dworzak z rodziną w USA

Tym razem na Internet Archive poszukałem starych nagrań dzieł najsłynniejszego czeskiego kompozytora, Antonina Dworzaka. Nie rozczarowałem się, bo są jego trzy najważniejsze utwory. Najbardziej znany to oczywiście IX symfonia „Z Nowego Świata” – owoc podróży kompozytora do Stanów Zjednoczonych. Na archive.org mamy do wyboru wersje Leopolda Stokowskiego i György’ego Szella. Wszystkie cztery części tego utworu to majstersztyki: I – przypływamy do USA; II – singel: wolne i ładne; III – tribute to Beethoven (patrz: 2ga część 9tej Beethovena); IV – wielkie dupnięcie.

Oto „przypływamy do USA”:

Na archive.org znaleźć można również Koncert wiolonczelowy Dworzaka. Solistą jest nie byle kto, bo Pablo Casals – człowiek, który spopularyzował, po 200 latach zapomnienia, suity na wiolonczelę Bacha. Jeśli podoba Wam się Z Nowego Świata, spodoba Wam się Koncert wiolonczelowy. Też ekspresyjne i uczuciowe. Może nie aż tak genialne, ale też bez nudnych fragmentów.

Na deser wybrane Tańce słowiańskie w autorskiej aranżacji dyrygenta George’a (György) Szella. Wspaniałe to. Na pewno znacie pierwszy, ale posłuchajcie dziesiątego:

Muzyka dance’owa była wtedy jakby inna.

Dostępna jest też VI symfonia, o której niewiele mogę powiedzieć, bo jej nie znam. I jeszcze prastare nagranie Humoreski – całkiem niezłe.

Zdjęcie znalezione TUTAJ.

Tagi: , , , , , , , , ,

komentarzy 7 to “Skarby z archiwum: Dworzak”

  1. pak4 Says:

    Dvorak? Jak dla mnie Koncert wiolonczelowy, VIII Symfonia i IX Symfonia. Do tego (ale z drugiej linii) Koncert skrzypcowy, VII Symfonia, no i Kwartet „Amerykański” (czy jak on się zwie).

    PS.
    Swoją drogą w jednym z młodzieńczych kwartetów wykorzystał motyw „Jeszcze Polska nie zginęłą”. A ja się dziwiłem skąd to znam :D

  2. Przemysław Says:

    Twój komentarz przypomniał mi, że miałem się lepiej zapoznać symfoniami nr 7 i 8, bo jeszcze ich nie zdążyłem docenić. Pewnie wkrótce pojawi się wpis, który zaczyna się: „IX symfonię Dworzaka zna każdy, choć może nawet o tym nie wie. Ale dziś chciałem się zająć mniej ograną, ale równie dobrą…”
    A „Amerykański” wg mnie rządzi. Planuję kiedyś posłuchać więcej kwartetów Dworzaka, przynajmniej tych późniejszych.

  3. Przemysław Says:

    Ponowne spotkanie z VII symfonią bardzo przyjemne. Dorzucam link do singlowego Scherzo: http://www.youtube.com/watch?v=UDtBLRZgk68

  4. pak4 Says:

    Trochę można ściągnać legalnie i za darmo:
    http://www.concertgebouworkest.nl/page.ocl?pageid=109&lang=en

  5. Przemysław Says:

    Dzięki, coś powoli idzie rejestracja, ale poprzez Twój link trafiłem na stronę radia WQXR, a tam na coś takiego: http://www.wqxr.org/articles/top-5-105/2010/feb/01/music-inspired-sports/
    Niezwiązane z Dworzakiem, za to format prezentowania muzyki ewidentnie pode mnie :].

    P.S. To znaczy związane z Dworzakiem, bo stacja radiowa z Nowego Jorku, a on tam właśnie mieszkał.

  6. pak4 Says:

    Rejestracja poszła mi sprawnie — nie wiem, co się dzieje. A pisałem „pod Dvorakiem”, bo wśród 10 nagrań do ściągnięcia jest też i Dvorak.

  7. Przemysław Says:

    Widziałem, że tam jest Dworzak – to, że niezwiązane, to było o moim linku do listy 5 utworów o sporcie :).

    P.S. Rejestracja dobrze poszła, tylko jak głupi czekałem na mail aktywacyjny. Nic takiego nie wysłali, ale okazało się, że wcale nie był potrzebny. Już ściąga się Dworzak i jego „Ósma”.

Skomentuj

