arcydzieła • Strawiński nawrócony

Stravinsky+Conducts+-+Symphony+of+Psalms+-+Symphony+in+C+1Po tym jak po modlitwie zagoił mu się ropień na palcu, Igor Strawiński nawrócił się na wiarę prawosławną. Dla słuchaczy najważniejszym skutkiem tego nawrócenia jest pochodząca z 1930 roku Symfonia psalmów. Oprócz nazwy, niewiele ma ona wspólnego z symfonią: są to po prostu trzy teksty biblijne,  zaaranżowane na chór oraz dziwną (bo pozbawioną skrzypiec i altówek) orkiestrę. Dla mnie (ponoć też dla samego Dymitra Szostakowicza), to najlepsza rzecz, jaką Strawiński stworzył.

Trzy części Symfonii psalmów mają nawiązywać po kolei do wiary, nadziei i miłości. Ja natomiast słyszę w utworze jakiś pogański rytuał, który z tymi trzema rzeczami niewiele ma wspólnego. A jedyny chrześcijański obraz, jaki przychodzi mi do głowy, to piekło, w staromodnej wersji, z siarką, smołą i Darwinem. Jak na dzieło, które ma wyrażać świeżą, gorącą wiarę, dosyć to ponure. Ale w końcu Strawiński z mrokiem spotykał się za każdym razem, kiedy patrzył do lustra. Gorzej miał pod tym względem tylko Arnold Schoenberg.  Rachmaninow, natomiast, spotykał się w lustrze z pięknem. Może łączenie charakteru muzyki z wyglądem kompozytora to pseudonaukowa bzdura, ale od czego są blogi, jak nie od pisania pseudonaukowych bzdur?

rachmaninow-strawinski-schoenbergLinki:

1. Świetne archiwalne nagranie Symfonii psalmów w Internet Archive, rok 1931, dyryguje Igor Strawiński. Do słuchania lub pobrania.

2. Wykonanie z 1988 r. na YouTube.

Posłuchaj też: I. Strawiński – Canticum Sacrum, F. Poulenc – Stabat Mater, H. M. Górecki – Totus Tuus

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , ,

komentarzy 7 to “arcydzieła • Strawiński nawrócony”

  1. pangolin Says:

    Brawo!

  2. pak4 Says:

    Dziękuję za przypomnienie. Początkowo miałem problemy z Symfonią Psalmów, ale ją polubiłem. Zresztą, to tak oryginalne dzieło wśród codzienności koncertowej — nawet widać to na filmie.

  3. Przemysław Says:

    Nawet nie pamiętam, jak na „Symfonię psalmów” trafiłem – chyba wtedy próbowałem słuchać wszystkiego, o czym coś dobrego wyczytałem w sieci. Dodam, że różne bywały tego skutki.

  4. musicologist Says:

    powyższy tekst jest płytki i stanowi zupełnie fałszywy obraz Symfonii Psalmów, a autor(ka)[?] nie ma zielonego pojęcia o muzyce XX wieku. Tak wnioskuję z tego co przeczytałem wyżej.

  5. Przemysław Says:

    :)

  6. Paweł Siek Says:

    muzyka Strawińskiego jest dla mnie o wiele piękniejsza od muzyki Rachmaninowa więc teza niekoniecznie trafiona ;)

  7. claudeb77@tlen.pl Says:

    Aż takie „pseudonaukowe” komentarze to raczej nie są – po prostu – głos ludu („pracującego”). A tak nawiasem mowiąc – dzisiaj (XXI wiek) marksizm brzmi bardziej pseudonaukowo, niz naukowo – aczkolwiek w PIERWSZEJ polowie XIX wieku, po prostu – „szacun”…

Skomentuj

