gruzińska pieśń (prawdopodobnie) o strumyku

Chór z Rustawi, w środku H. Gonashwili

Część chóru męskiego z Rustawi, w środku H. Gonaszwili

Zidentyfikowanie tytułu piosenki Cinskaro (znanej też jako: Tsinskaro, Zinzskaro, Tshintsharo, Cinckaro albo jeszcze inaczej) sprawia problemy. Nie jest on bowiem napisany w alfabecie łacińskim, ale w gruzińskim, czyli takimi wężykami, które nie przekładają się na dźwięki języka angielskiego. A że język ten dominuje w sieci, znalezienie tej piosenki nie jest łatwe. Można się oczywiście zastanawiać, dlaczego ktoś miałby szukać jakiejś gruzińskiej pieśni ludowej. A więc, po pierwsze, jest to niesamowity utwór, niepodobny do niczego innego, co wcześniej słyszeliście. A po drugie, pojawia się w dwóch uwielbianych nie tylko przeze mnie arcydziełach kultury zachodnioeuropejskiej: w filmie Wernera Herzoga Nosferatu: Wampir oraz na albumie Hounds of Love Kate Bush.

Alfabet gruziński w akcji

Alfabet gruziński w akcji

Szkoda, że Kate Bush nie raczyła napisać w książeczce, skąd wzięła melodię środkowej części piosenki Hello Earth ze wspomnianego albumu. Wcześniej trafiłbym na Cinskaro, a oprócz tego nie zastanawiałbym się „kurczę, jak Kaśka coś takiego napisała?” . Częściowe (czyli, że to nie Kate Bush) wyjaśnienie znalazłem, kiedy usłyszałem utwór podczas sceny szaleńczego tańca zarażonych dżumą w Nosferatu: Wampir, gdzie prawdopodobnie usłyszała go też Bush. Potem dłuższą chwilę pogrzebałem w internecie (wspomniany problem z tytułami) i znalazłem. Przy okazji dowiedziałem się że: a) tekst piosenki opowiada, o ile wierzyć internautom, o spacerze przy strumyku, w trakcie którego podmiot liryczny spotyka ukochaną; b) najbardziej znanym wokalistą gruzińskim był Hamlet Gonaszwili, niesamowicie przystojny pan, niestety tragicznie zmarły (spadł z jabłoni).

Zachęcam do posłuchania Cinskaro (Przy strumyku) w wykonaniu Hamleta Gonaszwili i chóru „Rustavi”. Takich harmonii w zachodniej muzyce nie ma:

Polecam składanki gruzińskiej muzyki ludowej (najlepiej wpisać po prostu „Georgian folk” w jakimś programie p2p).

Na placówce zaś polecam wpis o pierwszej wersji wielkiego przeboju Ofry Hazy.


Tagi: , , , ,

komentarzy 6 to “gruzińska pieśń (prawdopodobnie) o strumyku”

  1. pangolin Says:

    I jeszcze przecież w tym dziwnym filmie, „9 żywotów Tomasza Katza”?

  2. jakuzz Says:

    „9 żywotów Tomasza Katza”! no dzięki, już wiem, co chciałam obejrzeć i skonfrontować z niegdysiejszym wtf-iem.
    pieśń nad pieśniami, a język odlotowy, chociaż na całą składankę ichniego folku chyba nie jestem gotowa.

  3. Magdalena Says:

    No proszę, jakie to „zapożyczenia” u Kaśki…najpierw nie czytając tekstu nad kliknęłam na muzykę i od razu myśl „…przecież ja to znam..”. Film Herzoga widziałam, ale tego w nim nie pamiętam… W każdym razie naprawdę piękne w „tutejszej” wersji. W tej muzyce jest przestrzeń, dlatego może mam skojarzenia z kompozycjami Arvo Parta.

  4. Przemysław Says:

    Ja miałem wrażenie, że „gdzieś to słyszałem”, kiedy oglądałem wspomniane „9 żywotw Tomasza Katza”, ale to dlatego, że melodię znałem z płyty Kate Bush. No i myślałem, że w 9 żywotach był fragment Kate Bush. Później się okazało, że to był taki hołd dla filmu Herzoga, bo i scena była podobna.
    Trudno mi porównać z Arvo Partem, bo jego wokalne rzeczy słabo znam – głównie katuję parę jego utworów orkiestrowych.

    P.S. A oto scena z Nosferatu:



    YouTube rządzi!

  5. vatazhka Says:

    A ja wolę http://www.youtube.com/watch?v=WNJqkvccrfw ;)

    Trochę inne, ale równie egzotyczne harmonie można znaleźć w pieśniach chórów prawosławnych. Rosyjska odmiana („znamiennyj”) jest nieporównywalna z niczym innym, a grecka trochę przypomina muzykę arabską… Gruzińska jest jeszcze inna.

  6. Przemysław Says:

    Witam, dzięki za link i za rekomendacje. Panowie z piosenki wszystko wydali na spektakularny klip, więc zostało im tylko na najtańszy keyboard do robienia bitu.

Skomentuj

