single poważnej – rosyjskie walce

polar-bear-waltz1Przyznam się, że walce Johanna Straussa II specjalnie mnie nie ruszają. Każdy tego rodzaju utwór, którego melodia mi się podobała, a który przypisywałem wiedeńskiemu „królowi walca”, okazywał się być autorstwa kompozytorów rosyjskich lub radzieckich. Postanowiłem zaprezentować tu garść ładnych walców z niedalekiego Wschodu. Przyda się, gdy powstanie wersja „Jaka to melodia” z muzyką poważną.

Aram Chaczaturian – Walc z  Maskarady • Popularność w Polsce zawdzięcza, oprócz absolutnie genialnej melodii, użyciu w filmie „Jowita” ekranizacji „Disneylandu” Stanisława Dygata. Drugą rzeczą, którą spopularyzował film było kosmiczne dotąd imię bohaterki tytułowej. Czyli, mówiąc krótko, był to zły film, który uczynił wiele dobrego. Zaś walc Chaczaturiana to jeden z niewielu sensownych importów z ZSRR.

Ilja Szatrow – Na wzgórzach Mandżurii • Walc napisany został w roku 1907, wkrótce po wojnie rosyjsko-japońskiej, w której kompozytor brał udział i dedykowany jest jego poległym towarzyszom broni. Melodię utwór ten ma bajeczną – to w poszukiwaniu Na „sopkach” Mandżurii, zanim poznałem tytuł i kompozytora, przesłuchałem kilka składanek Straussa. Walc przypomniany został światu kilkanaście lat temu w filmie Urga, którego bohater ma jego nuty wytatuowane na plecach. P.S. Co wojska rosyjskie i japońskie robiły akurat w Mandżurii, to osobna historia.

szostakowicz-piata-symfoniaDymitr Szostakowicz • Radziecki kompozytor napisał wiele ciekawych walców. Najbardziej znany jest Walc Nr 2 z II suity jazzowej, która notabene z jazzem ma niewiele wspólnego. Mnie nie za bardzo się podoba, być może przez jego podobieństwo do przeboju, który nieodłącznie kojarzy się z salą klaszczących rytmicznie ludzi, czyli Niech żyje bal. O wiele bardziej polecam inne walce Szostakowicza, np. niepokojący walc z Trzeciego kwartetu smyczkowego. Albo miażdżący (walec to, nie walc) drugi fragment największego sukcesu  kompozytora – Piątej symfonii, którą będę reklamował do upadłego.

record-nutcracker-suitePiotr Czajkowski • Tego geniusza romantyzmu po prostu nie wolno opuścić w notce o muzyce rosyjskiej. najbardziej chyba znanym jego walcem jest pochodzący z baletu Dziadek do orzechów Walc kwiatów. Piękny kawałek, choć zgrany, że aż trzeszczy. Osobom poszukujących nieco głębszych wrażeń i mniej wytartych melodii polecam Valse: Allegro moderato, czyli trzecią część Piątej symfonii Czajkowskiego. Po pierwsze, nie taki zwykły to walc, bo ma metrum 5/4, a po drugie, ta symfonia to jedno z największych osiągnięć kompozytora.

waltz-box-stepDużo tych walców i dużo linków – mam nadzieję, że pomogłem Czytelnikom zidentyfikować jakąś nurtującą ich melodię, albo umożliwiłem poznanie nowej. Jeśli nie, to z rozpaczy zapiszę się na naukę tańca.

Tagi: , , ,

Skomentuj

