Single muzyki klasycznej – Taniec Salome

nazimova-alla-salome1

Ekranizacja sztuki Wilde'a (1923)

Taniec siedmiu zasłon z Salome (1905) Richarda Straussa tym różni się od większości innych przebojów z oper, że jest całkowicie instrumentalny. Ale to nie jedyna jego zaleta: drugą jest to, że  ilustruje on coś w rodzaju pionierskiego erotic dance show. Bohaterka opartej na sztuce Oscara Wilde opery tańcem przekonuje króla Heroda (ale nie tego znanego) aby dał jej odciętą głowę Jana Chrzciciela. W biblijnym opisie zdarzenia (sprawdziłem – Mt 14:6-9)   mało jest samego tańca, a ponadto Salome nie robi z głową nic zdrożnego (jak chciał Wilde, a za nim Strauss, i co wywołało wielki skandal). Najważniejszą jednak zaletą Tańca siedmiu zasłon jest sama muzyka.

Aubrey Beardsley

A. Beardsley, ilustracja do sztuki

Kompozycja zaczyna się od szalonego rytmu i klarnetu (albo fagotu albo jeszcze czegoś) imitującego muzykę arabską (ewentualnie zachodnie wyobrażenia o muzyce arabskiej). Co jakiś czas robi się łagodnie i słyszymy piękne, tęskne melodie, w pisaniu których Richard Strauss miał niezłą wprawę. W tych spokojniejszych momentach nie jest już arabsko, ale bardzo europejsko i do tego późnoromantycznie. Wszystko, o dziwo, trzyma się jakoś kupy i to przez całe dziewięć minut utworu.

Richard Strauss jest, nie licząc znanego z Odysei kosmicznej wstępu do Also sprach Zaratustra, kompozytorem raczej zapomnianym. Właściwie trudno się dziwić, ponieważ mało komu chce się dziś słuchać jego poematów symfonicznych o długości całego odcinka serialu. Jeśli ktoś nawet pamięta jego nazwisko, to i tak myli go z Johannem Straussem II, wiedeńskim „królem walca”, z którym Niemiec Richard Strauss nie jest nawet spokrewniony, choć co ciekawe, w „arabskim” Tańcu siedmiu zasłon jakiś walc się pojawia.

To były okładki

Kiedyś to były okładki

Taniec siedmiu zasłon to niezwykle urozmaicony utwór, który nie przypomina niczego, co wcześniej słyszałem. Zachęcam do posłuchania/ściągnięcia ciekawego nagrania z lat 40-tych na Archive.org. Ja ściągnąłem i teraz non stop towarzyszy mi w środkach transportu miejskiego i pozwala oddalić się myślami od otaczającego mnie magicznego Krakowa i jego magicznego syfu.

Przeczytaj też: Jazda Walkirii, Ostre rosyjskie tańce

Posłuchaj też: Richard Strauss – Also sprach Zaratustra (ale całe, nie tylko wstęp), John Adams – The Chairman Dances, Camille Saint-Saens – Bacchanale, Igor Strawiński – Święto wiosny

Zdjęcie u góry pochodzi z fantastycznej strony Doctor Macro

Tagi: , , , , ,

komentarzy 7 to “Single muzyki klasycznej – Taniec Salome”

  1. Pangolin Says:

    To Taniec Pszczelarza raczej.

  2. Przemysław Says:

    Rozumiem, że chodzi o ubiór tancerki w zamieszczonym filmiku. No cóż, siedem woalek w nazwie zobowiązuje. Miałem jeszcze do wyboru wersję, gdzie nie było stroju pszczelarza, ale za bardzo przypominało to współczesny taniec na rurze.

  3. pak4 Says:

    To ja podaję inny link, choć jakość nie ta. Taniec, w operze, erotyczny nieco, wschodni i wcześniejszy :)

    PS.
    Za Ryszardem Straussem nie przepadam — wolę muzykę absolutną, a nie poematy symfoniczne. Jesli już, to „Cztery ostatnie pieśni”.
    Ale słuchając kiedyś koncertowego wykonania „Salome”, słuchałem go z przyjemnością — to wielki mistrz instrumentacji.

  4. Przemysław Says:

    Fantastyczny link, Dzięki! Poszło do moich ulubionych. Zupełnie mnie rozłożyło. Dotychczas Musorgskiego znałem tylko z „Obrazków z wystawy” i „Nocy na Łysej Górze”.

    Ja nie mam preferencji, co do muzyki absolutnej i tej „ze scenariuszem”. No, ale ze Straussem mam poważne problemy. Ale „Cztery ostatnie pieśni” też lubię, nawet planuję o nich kiedyś napisać.

  5. InguriaSuper! Says:

    A ja nie wytrzymałam do końca wideła. No bo ile można czekać aż pani chociaż oczyska pokaże, ile?! Toż to istna tortura w czasach gdy Brytna Sprytna goła od początku teledysku lata. Nie mówiąc juz o absolutnie hardcorowym striptizie Robbiego Williamsa w teledysku Rock Dj. ;)

  6. Przemysław Says:

    No cóż, też mam problemy z cierpliwością po prawie trzech latach oglądania YouTube. A to była tylko pierwsza część tańca. Znalazłem jeszcze jeden interesujący występ, zaczyna się w środku utworu, jedna z tych pięknych, łagodnych melodii:

    na końcu trochę dialogu, bardzo ciekawe, polecam.

    P.S. We wpisie i komentarzach padło wiele atrakcyjnych dla wyszukiwarek haseł, np. „erotyczny”, „erotic dance show”, „striptiz” oraz „goła”. Spodziewam się dobrych słupków oglądalności. Mogę jeszcze cynicznie dodać „nagość”, „golizna”, „wygibasy” oraz „zdjęcia biustu Dody”.

  7. InguriaSuper! Says:

    „goła pupa majdana” :D

Skomentuj

