Single muzyki klasycznej – Bacha hit największy

Patrząc na wszechobecne plakaty ogłaszające „Krakowskie Organowe Dni Bachowskie” i inne podobne festiwale, można zacząć się zastanawiać, o co właściwie chodzi z tym Bachem. Szczerze mówiąc, nie potrafię dać na to pytanie wyczerpującej odpowiedzi, ponieważ dla mnie samego, jak na razie, muzyka barokowa jest zbyt odległa kulturowo, aby ją w pełni docenić. Mogę jednak zaprezentować największy przebój Jana Sebastiana Bacha, czyli pochodzący z pierwszej dekady XVIII wieku utwór organowy Toccata i fuga (d-moll, jeśli to kogoś interesuje, a można jeszcze dodać tablicę rejestracyjną: BWV 565). Oto najciekawiej sfilmowane wykonanie, jakie udało mi się znaleźć. Organista: Hans-André Stamm. Organy z roku 1730, w kościele w Waltershausen w Niemczech.

Do całkiem niedawna nie miałem pojęcia, co to i czyje to – niejasno kojarzyło mi się tylko z jakimś horrorem à la Frankenstein. Ciekaw jestem, czy to tylko ja tak miałem, czy inni też nie wiedzą, że to Johann Sebastian. Dlatego też następująca ankieta. Bardzo proszę o szczere odpowiedzi:

Tagi: , , , , , , , ,

komentarzy 10 to “Single muzyki klasycznej – Bacha hit największy”

  1. Moon Says:

    Uważam Bacha za największego geniusza w muzyce.

    Mam kilka klipów z Bachem na blogu. BWV 565 mam w wersji organowej Koopmana.

  2. Przemysław Says:

    O, faktycznie kilka. Później sobie posłucham. Z Bachem ciekawa sprawa: z jednej strony są te dwa, w porywach trzy powszechnie znane i lubiane kawałki, z drugiej strony zaś cały ten olbrzymi i nie tak łatwy (dla mnie) w odbiorze dorobek.

  3. Moon Says:

    Te dwa-trzy to chyba BWV 565, Aria na strunie G, i Passacaglia c-moll.

    Najbardziej „przebojowe”. Albo jeszcze coś innego w miejsce Passacaglii…

  4. chigliack Says:

    Bach to dla mnie esencja muzyki. Nie myli się Zbigniew Wodecki, gdy śpiewa „Zacznij od Bacha” :)

  5. Pangolin Says:

    Szkoda, że Wodecki zaczynał od Heleny Vondrackowej!

  6. Przemysław Says:

    @ Chigliack & Pangolin – Wodecki częściowo inspirował się Bachem tworząc swoją barokowo-klasycystyczno-romantyczną fryzurę.

    @ Moon – Fakt, ten 2gi utwór to musi być „Aria”. A 3ci już do wyboru :] U mnie jest to wstęp do pierwszej suity na wiolonczelę.

    P.S. Widzę po wynikach ankiety, że z moją ignorancją bachowską byłem w zdecydowanej mniejszości. :]

  7. Moon Says:

    Jak możesz, daj link do tej suity na wiolonczelę.

  8. Przemysław Says:

    Już się robi:

    Rostropowicz. Pierwszy wynik po wpisaniu „Bach” do YouTube :] YT najwyraźniej ma mój gust.


    Większy rarytas – Pablo Casals, który spopularyzował te suity w XX wieku.

  9. Moon Says:

    Dziękuję za linki. Znałam ten wstęp do suity, ale nie znałam dokładnej nazwy.

  10. pak4 Says:

    Bacha bardzo lubię. Z Toccatą i fugą d-moll BWV 565 miałem to samo — znałem od dziecka, ale kto napisał dowiedziałem się później.

    Choć, czy się dowiedziałem? To akurat utwór, który budzi wątpliwości muzykologów — zapis zachował się późny, nie spod ręki Bacha. Jeśli Bach, to wczesny (typuje się, że mógł mieć 22 lata). I być może w pierwszej wersji napisał to nie na organy, a na skrzypce.

Skomentuj

