P. I. S. K. – Jutro nigdy nie wie

legolverPlagiaty, Inspiracje, Sample, Kowery to nowa, wspaniała kategoria wpisów. Na początek zajmiemy się bardziej inspiracją niż plagiatem. Ale jest to ważna sprawa, bo dotyczy piosenki, którą kiedyś uważałem za genialną, a mianowicie Let Forever Be elektronicznego duetu The Chemical Brothers. Byłem w szoku, kiedy usłyszałem ją po raz pierwszy, do tego z fantastycznym teledyskiem Michela Gondry’ego. W jeszcze większym szoku byłem jednak kilka lat później, kiedy usłyszałem Tomorrow Never Knows Beatlesów. To takie Let Forever Be, tylko ponad trzydzieści lat starsze, nawet tytuł jest podobny. Można ewentualnie uznać piosenkę Chemical Brothers za hołd, szczególnie że gościnnie bierze w niej udział znany z beatlofilii Noel Gallagher. Ale to nie jest jedyna piosenka tego zespołu podobna do Tomorrow Never Knows.

Próbki (otw. w nowym oknie) :

The Chemical Brothers – Let Forever Be (1999) Teledysk nadal robi olbrzymie wrażenie.

The Beatles – Tomorrow Never Knows (1966) Jeden z największych, jak to się teraz mówi, odjazdów w historii muzyki.

The Chemical Brothers- Setting Sun (1996) Może nawet jeszcze bardziej podobne? Też z Gallagherem.

Być może Chemical Brothers pomyśleli to samo, co ja, czyli: „Szkoda, że jest tylko jedna taka piosenka”.

Okładkę Revolvera wziąłem z tej kolekcji na Flickr.

Tagi: , , ,

komentarzy 5 to “P. I. S. K. – Jutro nigdy nie wie”

  1. keenesh Says:

    Teledysk do Let Forever Be zdecydowanie dalej robi wrażenie – bardzo ciekawy i pracochłonny pomysł. A Beatlesi faktycznie odjechani…taka psychodela;]

  2. chigliack Says:

    Beatelsi są niezgłębieni i – zwłaszcza u nas – wciąż nieznani…

  3. Przemysław Says:

    @ Keenesh: Ten Michel Gondry, co zrobił klip, w ogóle jest niezły. Reżyserował też najlepsze teledyski Bjork. Ostatnio kręci filmy pełnometrażowe, ale jeszcze żadnego nie obejrzałem.
    A Beatlesów z tej strony warto poznać. Revolver to był ich przełomowy album. Z zespołu młodzieżowego zmienili się w poszukujący.

    @ Chigliack: Faktycznie nieznani, nie licząc Yesterday itp. Zwalczam tę beatlignorancję, jak mogę. :)

    P.S. Zapomniałem napisać, że Tomorrow Never Knows to głównie dzieło Lennona, tak jak większość mniej przebojowych, a bardziej psychodelicznych piosenek zespołu.

    P.S. 2 Oż kurka, ale znalazłem kower. Zespół Monsoon:


  4. jakuzz Says:

    Jak to nie oglądałeś, yyy, naprawdę? Eternal sunshine of the spotless mind, nie? Nie? Mam dziwne wrażenie, że sam go napisałeś.
    Science of sleep obejrzyj dla efektów, koniecznie.
    Beatlesi będą wielcy!
    Elo zza oceanu!

  5. Przemysław Says:

    Eternal Sunshine faktycznie napisałem, ale potem pokłóciliśmy się z Michelem o kwestie artystyczne i odtąd bojkotuję ten film.

Skomentuj

