Miriam Makeba

Miriam Makeba jako aktywista - tu w trakcie przemówienia dla ONZ nt. Apartheidu

Miriam Makeba jako aktywistka

Południowoafrykańska wokalistka Miriam Makeba była najważniejszą chyba postacią world music. Przyniosła Zachodowi afrykańskie rytmy, afrykańskie piosenki i afrykańskie języki. Te ostatnie okazały się wyjątkowo ciekawe, jak np. język Xhosa, zawierający tzw. mlaski. W tym języku śpiewany jest przebój Qongqothwane, szerzej znany pod tytułem The Click Song.

Największym przebojem M. Makeba był utwór Pata Pata z 1967 roku. Utwór czysto taneczny, coś jak Macarena, tylko lepsze.

Bez Miriam Makeba nie poznalibyśmy afrykańskiej muzyki. Na początek polecam obie powyższe piosenki. Chętni mogą sobie jeszcze obejrzeć bardzo ładny występ z Paulem Simonem.

Miriam Makeba (1932-2008)

Tagi: , , ,

komentarze 3 to “Miriam Makeba”

  1. InguriaSuper! Says:

    Muszę przyznać, że pani Makeba miała masę uroku osobistego. Wstęp do „Qongqothwane” jest ujmujący, tylko jakoś mi się nie podoba kiedy ci ludzie na widowni się śmieją. Mam wrażenie jakby nie do końca kapowali, że nie wypada. Ale może to ja jestem przewrażliwiona :)

    A „Pata Pata” obiła mi się o uszy na pewno.

    Fajnie Przemku że przybliżasz tu takie osoby :)

  2. Przemysław Says:

    Cieszę się z pozytywnej reakcji.

    Publiczność faktycznie może taka sobie, ale bywa gorzej. A pani Makeba wydaje się być ponad to.

  3. Pangolin Says:

    A czemu nie wypada? Mi się wydaje, że to po to było opowiedziane, żeby się śmiali?
    Według starego podania, przy dźwiękach Pata Pata wszystkie zwierzęta zaczynają tańczyć razem w kręgu i wąchają się po pupach.

Skomentuj

