One Damn Song – Joanna Newsom o zwierzętach

Ponieważ wszystkie moje wpisy muszą być częścią jakieś serii (tak mam), zaczynam nową. Tytuł wziąłem z piosenki Davida Bowie’go Young Americans, gdzie podmiot liryczny prosi o „jedną kurde piosenkę”, która wzruszyłaby go do łez. Na pierwszy ogień idzie Monkey & Bear, utwór wielkiej, dla mnie największej, nadziei muzyki – amerykańskiej harfistki Joanny Newsom.

W trwającej prawie 10 minut piosence słyszymy opowieść o dwóch zwierzętach – małpie i niedźwiedzicy, które uciekają z cyrku. Małpa okazuje się prawdziwą świnią – zwodzi i wykorzystuje niedźwiedzicę. Niczym właściciel cyrku, każe jej tańczyć dla zarobku. To oczywiście nie wszystko, bo opowieść jest długa, z fantastycznymi rymami, grami słownymi i z wyrazami, których Newsom szukała chyba po słownikach (gelding, sorrel, roan, cur, kelp). Końcówki tekstu zaś do końca nie rozumiem – trochę jak książka, która kończy się w sposób nieokreślony (np. „Fale obmywały jej pięty.”) i ja nie wiem, o co chodzi.

Joanna Newsom – Monkey and Bear:

Tagi: , , , ,

komentarze 4 to “One Damn Song – Joanna Newsom o zwierzętach”

  1. Przemysław Says:

    Sacre bleu! Skasowali takie fajne wideo! No, ale znalazłem wersję studyjną na DailyMotion. Z pełną orkiestrą, przepiękne. Posłuchajcie, zanim znowu zdejmą, die Schweine!

  2. Magdalena Says:

    Piękna piosenka. Zaraz poszukam czegoś więcej. Tutejsza placówka to miła niespodzianka, przytrafiła się gdy serfowałam w sprawach symfonii Brahmsa – czwarta jest przepiękna, polecam :)

  3. Przemysław Says:

    Witam serdecznie. Symfonii Brahmsa jeszcze tu nie ma, jest tylko Kwintet klarnetowy, ale jeśli będzie, to faktycznie czwarta, bo tylko na razie tę jedną znam. :]
    A Joanna Newsom należy do artystów, do których najbardziej chcę wszystkich przekonać, więc tym fajniej, że spodobało Ci się Monkey & Bear.

  4. Przemysław Says:

    P.S. Udało się odnaleźć wspaniały występ na żywo, który wcześniej został zniknięty, mam nadzieję, że tym razem dłużej się utrzyma:
    http://video.google.com/videoplay?docid=8892455522249302371&ei=4z0MSt60LIXQ-AaRps3MAg&q=joanna+newsom+monkey+and+bear&hl=en

Skomentuj

